you can find severall things on my forum,tips for the computer,information abouth sarcoidos,fotos
 
IndexRegistrerenKalenderGalerijFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen
I am still looking for people who want to join my site. So if you are up for that just register yourself.I am also open for further suggestions about improving my site.
Clock
ShoutMix

ShoutMix chat widget
Zoeken
 
 

Geef resultaten weer als:
 
Rechercher Geavanceerd zoeken
Wie is er online?
Er zijn in totaal 1 gebruiker online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 10. Dit aantal is bereikt op vr jan 25, 2013 9:53 pm.

Deel | 
 

 De Beroepsprocedure in een Sociaal-Zekerheidsgeschil Deel 2 van 2

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Frans
Admin
Admin
avatar

Aantal berichten : 77
Points : 202
Join date : 08-05-09
Leeftijd : 51
Woonplaats : Emmen

BerichtOnderwerp: De Beroepsprocedure in een Sociaal-Zekerheidsgeschil Deel 2 van 2   wo mei 27, 2009 1:35 pm

Hoe verloopt een procedure over een uitkering ?

Voordat een procedure in gang kan worden gezet, moet er een beslissing zijn waartegen die procedure is gericht. Als het gaat om een uitkering die verband houdt met ziekte of arbeidsongeschiktheid, moet er een schriftelijk besluit zijn van de uitvoeringsinstelling. In dat besluit heeft de uitvoeringsinstelling aangegeven waarom zij van oordeel is dat u geen recht heeft op een uitkering. De meest voorkomende reden is uiteraard het feit dat de uitvoeringsinstelling vindt dat u niet ziek of arbeidsongeschikt (meer) bent.

De procedure kan maximaal bij drie instanties worden gevoerd. Allereerst moet u verplicht bezwaar maken bij de uitvoeringsinstelling zelf. Daarna kunt u, bij een negatief resultaat, beroep instellen bij de rechtbank. Bent u het ook met het oordeel van de rechtbank niet eens, dan kunt u hoger beroep instellen bij de Centrale Raad van Beroep.

De bezwaarprocedure verloopt, doorgaans, in grote lijnen als volgt. Binnen 6 weken moet u een bezwaarschrift indienen bij de instantie die het bestreden besluit heeft genomen. U bent nog niet verplicht daarin uiteen te zetten waarom u het met het besluit niet eens bent. U kunt daarom volstaan van een voorlopig bezwaarschrift waarin u eigenlijk niet meer hoeft te vertellen dan dat u het niet eens bent met de beslissing en dat u later zal aanvullen waarom niet. Uiteraard kunt u ook direct een inhoudelijk bezwaarschrift indienen, waarin u de bezwaargronden vermeldt.

Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken na afgifte van het besluit worden ingediend. Doet u dat later, dan heeft u grote kans dat uw bezwaar niet in behandeling genomen kan worden. U wordt dan niet-ontvankelijk verklaard.

Na ontvangst van het (voorlopig) bezwaarschrift moet de uitvoeringsinstelling u het dossier toezenden, zoals dat gebruikt is bij de totstandkoming van de bestreden beslissing. Ook al heeft u in een eerder stadium al de bezwaargronden aangevuld, dan nog kunt u aan de hand van het dossier eventuele nieuwe bezwaargronden indienen.

Vervolgens zal de Afdeling Bezwaar en Beroep van de uitvoeringsinstelling uw bezwaren toetsen. Daarbij hoort ook een medische herbeoordeling. Deze herbeoordeling wordt uitgevoerd door een zogenaamde bezwaarverzekeringsarts. Deze moet dus bezien of zijn/haar collega de eerdere medische beoordeling wel juist heeft uitgevoerd. Een dergelijke herbeoordeling hoeft overigens niet per se in de vorm van een medisch onderzoek plaats te vinden. Het kan zijn dat de bezwaarverzekeringsarts op grond van de dossierstukken meent tot een conclusie te kunnen komen.

In de loop van de bezwaarprocedure vindt een hoorzitting plaats. U wordt dan in de gelegenheid gesteld uw bezwaren nog eens mondeling toe te lichten.

Na de hoorzitting volgt de beslissing op bezwaar. Deze beslissing treedt in de plaats van het bestreden besluit. In de beslissing op bezwaar is het definitieve standpunt van de uitvoeringsinstelling vastgelegd.

Bent u het niet met de beslissing op bezwaar eens, dan zult u, wederom binnen 6 weken, beroep moeten instellen bij de rechtbank. Allereerst zult u uw beroepsgronden moeten duidelijk maken. Vervolgens zal de uitvoeringsinstelling in de gelegenheid gesteld worden om, met behulp van een verweerschrift, op de inhoud van uw beroepschrift te reageren.

De rechtbank moet nu beoordelen wat zij met uw zaak wil. Vaak is in een procedure niet alleen een medische component aanwezig, maar zijn er ook juridische aspecten. Die juridische aspecten zullen doorgaans als eerste worden onderzocht. Als dat achter de rug is, waarbij partijen over en weer hun oordeel daarover nog kunnen geven, komt de medische beoordeling aan de orde.

In de rechtbank zitten geen artsen. De rechtbank is dus niet zelfstandig in staat zich een oordeel te vormen over uw medische klachten en de daaruit voortvloeiende beperkingen. Vandaar dat in de praktijk vaak wordt overgegaan tot benoeming van een deskundige. Deze deskundige (meestal een specialist verbonden aan een ziekenhuis) zal u dan moeten onderzoeken en een advies aan de rechtbank moeten uitbrengen. Op dit advies kunnen beide partijen weer reageren.

Zodra de rechtbank het idee heeft dat genoeg informatie voorhanden is om te komen tot een beslissing, volgt de laatste stap, te weten de zitting. De rechtbank zal u uitnodigen om ter zitting te verschijnen. Tenzij u wordt opgeroepen, bent u niet verplicht om ook daadwerkelijk te komen. In de praktijk verschijnen de betrokkenen meestal wel. Alleen al vanuit fatsoensoverwegingen lijkt dit een reële zaak. Deze fatsoensoverwegingen zijn overigens bij de uitvoeringsinstelling niet altijd even sterk ontwikkeld. Veel uitvoeringsinstellingen verschijnen niet ter zitting.

Hoe dan ook, na de zitting zal de rechtbank een uitspraak moeten doen. De Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) vermeldt daarover dat dit uiterlijk 6 weken na de zitting moet zijn gebeurd.

Is ook de uitspraak van de rechtbank niet naar uw zin, dan heeft u als laatste mogelijkheid nog de hogerberoepsprocedure. Deze procedure wordt gevoerd bij de Centrale Raad van Beroep, gevestigd te Utrecht. De procedure zoals hiervoor weergegeven geldt, in grote lijnen, ook daar. U zult zich wel moeten realiseren dat de Centrale Raad van Beroep slechts in bijzondere situaties nog tot inschakeling van deskundigen overgaat.

Heeft u bij de rechtbank medisch uw gelijk niet gehaald, dan zult u zich moeten realiseren dat voortzetting van de procedure veelal slechts zinvol is, indien u een heel duidelijke ondersteuning van uw behandelend artsen heeft dan wel indien u een zogenaamde positieve contra-expertise heeft. Een contra-expertise is een medisch onderzoek verricht door een andere specialist dan degene die de rechtbank heeft ingeschakeld.

Voor de zekerheid herhaal ik dat u er verstandig aan doet om in het kader van een sociale-zekerheidsprocedure deskundige rechtsbijstand in te roepen. Dit geldt zeker voor de stadia bij de rechtbank en de Centrale Raad van Beroep.

Minstens zo belangrijk als de juridische ondersteuning is de medische ondersteuning. U heeft daar baat bij als u uw medische klachten moet duidelijk maken, maar ook als u de rapportage van een eventueel benoemde deskundige moet beoordelen en/of bekritiseren. Als uw behandelend arts, net als u, een duidelijk ander standpunt heeft dan de deskundige, kan dat gemotiveerd aan de rechtbank worden bericht, op basis waarvan de rechtbank óf een nadere vraagstelling aan de deskundige kan richten óf zelfs een andere deskundige kan inschakelen.

Tenslotte kan het verkrijgen van medische informatie ook baten bij het voorkomen van een onnodige procedure. Als immers zelfs uw eigen huisarts of specialist al vindt dat u tot werken in staat bent, dan is de kans dat daar in de procedure anders over geoordeeld zal worden, niet zo heel groot. U kunt zich zo'n procedure dan beter besparen, hetgeen natuurlijk ook geldt voor de kosten die u in verband daarmee zult moeten maken.

Wat gebeurt er na afloop van de procedure ?

Het antwoord op deze vraag is uiteraard sterk afhankelijk van de uitkomst van de procedure. Als u de procedure verloren heeft, dan zal er feitelijk niet veel voor u veranderen. U heeft dan immers al lange tijd geen uitkering ontvangen en die situatie zal, conform de gedane uitspraak, worden gecontinueerd.

Als u de procedure echter gewonnen heeft, dan zal de uitvoeringsinstelling meestal een nieuwe beslissing moeten nemen over uw aanspraken op een WAO-uitkering dan wel een andere socialezekerheidsregeling. Helaas kan die nieuwe beslissing soms geruime tijd op zich laten wachten. Gevallen waarbij dat meer dan 1 à 1½ jaar nodig had, zijn niet onbekend. Uiteraard zal de nieuwe beslissing in overeenstemming moeten zijn met het oordeel dat door de rechtbank en/of Centrale Raad van Beroep is gegeven. Dit laat echter onverlet dat de mogelijkheid dan nog steeds bestaat, dat u het ook met de nieuwe beslissing niet eens bent. U ontkomt er dan niet aan om weer van voren af aan te beginnen. Na een procedure die soms jaren heeft geduurd, een weinig aanlokkelijk perspectief.

Indien de nieuwe beslissing wel uw goedkeuring kan wegdragen, dan zal die beslissing uiteraard ook feitelijk moeten worden uitgevoerd door de uitvoeringsinstelling. Dat betekent dat u, met terugwerkende kracht, b.v. alsnog een Ziektewet- of een WAO-uitkering zal moeten krijgen. Veelal heeft u in de tussenliggende periode al een andere uitkering (WW of bijstand) gehad. Die uitkering zal dan uiteraard moeten worden terugbetaald. Dit gebeurt door verrekening tussen de diverse afdelingen van de uitvoeringsinstelling of de uitvoeringsinstelling en de sociale dienst. Heeft u recht op een nabetaling, dan heeft u daarmee ook recht op vergoeding van de wettelijke rente. U zult daar meestal wel om moeten vragen. Uitvoeringsinstellingen betalen deze doorgaans niet uit zichzelf.
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://franskuiper.forum-motion.com
 
De Beroepsprocedure in een Sociaal-Zekerheidsgeschil Deel 2 van 2
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Frans-Kuiper Forum en Website :: Sarcoidose-
Ga naar: